Are Eivind Brænne

Tvangssammenslåingen – derfor ble det bok om den.

 

 

Nedleggelsen av Søgne og Songdalen kommune er omtalt som den viktigste saken i Søgne/Songdalen på 50 år og ca 18 000 innbyggere blir berørt. Kommunene opphører, rådhusene nedlegges, lokaldemokratiet fjernes.

 

I Nye Kristiansand vil bystyret bestå av 71 representanter - ca. 58 vil være bosatt i dagens

Kristiansand, ca. 8 fra Søgne og ca. 5 fra Songdalen - målt etter innbyggertall. De 8 og 5 får ingen

beslutningsrett i saker angående Søgne og Songdalen; de 58 - som bor i dagens Kristiansand - avgjør.

Eksempelvis kommuneplanen med tilhørende kommuneutvikling - og alt fra eiendomsavgift, om

Søgne/Songdalen på sikt skal ha egen legevakt/innføre parkeringsavgift osv.

 

I folkeavstemningen var overveldende 71, 5 % mot storbysammenslåing i Søgne, 66 % mot i Songdalen - i innbyggerundersøkelsen ca 2/3 mot. Disse tallene var relatert til en storbysammenslåing der intensjonsavtale med folkevalgte kommunedelsutvalg mv. inngikk.

Folkets motstand hadde selvsagt vært enda større mht. dagens sammenslåing (K3) der nevnte lokaldemokratimodell mangler.

 

Både Søgne og Songdalen kommunestyre fattet vedtak mot sammenslåing. Songdalens

betingelse for si ja var at Søgne vedtok ja, men Søgne vedtok nei. I Songdalens vedtak ble forøvrig

presisert at kommunen ville stå alene (være en K1-kommune) dersom prosessen ikke førte frem innen en fastsatt tidsfrist, hvilken den heller ikke gjorde.

 

Således manglet grunnlaget for å nedlegge Søgne og Songdalen kommune. Men hele

lokaldemokratiet - både folket (kommunens eiere) og begge kommunestyrevedtakene - ble overkjørt.

 

Stortingets basis for kommunereformen var frivillighet. "Men i helt spesielle tilfeller" og der

"en kommune" sperret for sammenslåing ble samarbeidspartiene enige om å kunne bruke tvang (imidlertid trakk Krf seg). Søgne og Songdalen hører ikke til "helt spesielle tilfeller" og det var heller ikke en kommune (slik det stod i saksutredningen til Stortinget), men to kommuner som sperret.

- Stortinget ble derved ført bak lyset, og det var også andre graverende mangler/feil i saksutredningen.

 

Undertegnede stilte spørsmål til ordførerne i Søgne og Songdalen om saksbehandlingen og deres

tilhørende roller, i innlegg - Bsnett, 27. 8. og 15. 11. 2017. I sistnevnte innlegg ble stilt fem spørsmål -

på vegne av innbyggerne - om aktuelt kommunestyrevedtak og hvorfor ordførerne ikke før og etter

stortingsvedtaket korrigerte/protesterte på saksutredningen etc.

 

Ordføreren i Søgne nektet hele tiden å svare, ordføreren i Songdalen likeså - da hans svar av 21. 11.

i Bsnett ikke var svar på de fem spørsmålene, og det særdeles mangelfulle han kom med ble dessuten tilbakevist i tilsvar, 27.11.

 

Mht. til aktuelt kommunestyrevedtak sendte ordføreren i Songdalen, 20. 7. 2017, e-post til

undertegnede med følgende konklusjon: "Songdalen har ingen offisiell tolkning av vedtaket i

kommunestyret, og hvis du sendte spørsmålet til samtlige kommunestyrerepresentanter, så vil du helt sikkert få ulike svar." En slik konklusjon var totalt uakseptabelt i denne genuint viktige saken -

minimumskravet skal selvsagt være et klart/utvetydig vedtak; - ordføreren nektet deretter å svare.

 

Og det var altså dette vedtaket - der ordførerne (som er kommunestyrenes møteledere) fremsatte

vedtaket i strid med vedtakets ordlyd - og motsatt av andre kommunestyrerepresentanters mening -

som dannet grunnlag for nedleggelsen av Søgne og Songdalen kommune. - For dem er det utrolig nok ok at kommunestyrerepresentantene hadde motsatt syn av dem selv mht. det vedtaket som gjaldt nedleggelsen av 2 kommuner og som var den viktigste saken for innbyggerne på 50 år.

 

Det var dessuten "helt avgjørende"; for ordførerne - for å gå inn for sammenslåing med Kristiansand - at Søgne og Songdalen fikk kommunedelsutvalg; innbyggerne ble tutet ørene fulle med det. Nå sitter

ordførerne (forøvrig ombud for innbyggerne) i fellesnemnda for Nye Kristiansand og dolker

lokaldemokratiet i Søgne og Songdalen i ryggen med å si nei til kommunedelsutvalg, samtidig som

samtlige 7 som er gitt stillinger i den nye toppledelsen bor i Kristiansand kommune (2 av dem i

pendlerbolig).

 

- Det er ikke slik vi skal ha det i Søgne og Songdalen; slikt skal heller ikke forties. Heller ikke skal

man nedlegge kommuner i Norge, og bygge nye - på et slikt uakseptabelt grunnlag. Stortinget - dvs.

Norges nasjonalforsamling - skal selvsagt fatte vedtak basert på en faktumbasert og redelig

saksutredning. Det påhviler derfor Stortinget en klar forpliktelse til ta denne saken opp på nytt da dette ikke var tilfellet. - Tvangsvedtaket er et overgrep mot folk i Søgne/Songdalen og en skamplett på det norske folkestyret.

 

Forties skal heller ikke at kommunereformen - allerede før tidspunktet for sammenslåingene - vil overstige enorme 5 000 millioner kr i kostnader, har skapt dyp splid - og et resultat som i stor grad er fiasko og paradoksalt. Eksempelvis er det fremdeles 125 igjen av de aller minste kommunene (under 3 000 innbyggere), hvilket betød at andelen av dem kun er redusert med 2 %.

 

Pr. 20. desember 2017 (ca. 1/2 år etter første forespørsel) - hadde fremdeles ikke ordførerne besvart

aktuelle fem spørsmål ang. saksbehandlingen. Da bestemte undertegnede seg for å gjennomgå

saksbehandlingen inn til Stortinget, imøtegå argumentasjonen for å nedlegge Søgne og Songdalen

kommune, få presentert folkets store motstand etc. - for så å gi dette ut i bokform. I innholdet inngår

også saksbehandlingen/overgrepet mot innbyggerne i Marnardal.

 

Ordførerne m.fl.`s egentlige ønske var i tillegg å nedlegge mange flere kommuner (K7 og K5) og vi

har en fylkesmann som ønsker å nedlegge utrolige 25 av Agders 30 kommuner - samt en

Kristiansandsordfører som berømmet dette og synes det var "modig" Boken er også skrevet for å unngå ytterligere maktmisbruk overfor innbyggerne.

 

Sist, og ikke minst, skal folkeflertallet - de som var mot sammenslåing og som ville beholde

identitet, kultur og lokaldemokrati relatert til kommunene Søgne og Songdalen - ha sin skriftlige

utredning/argumentasjon. - Utallige sider med saksutredninger/propaganda er skrevet av dem som

overkjørte folkets mening.

 

Boken kommer ut om kort tid og har tittelen, «Nye Kristiansand - unnfanget ved voldtekt».

 

Are Eivind Brænne, Søgne